حالت کنونی پوهنځی

پوهنځی تکنالوژی معلوماتی و مخابراتی از لحاظ تسهیلات فزیکی دارای امکانات کافی بوده که تا اکنون از این ناحیه به مشکل مواجه نگردیده است. در مجموع تمام تسهیلات فزیکی پوهنځی در ساحه (50000) مترمربع قرار داشته که شامل:

  • تعمیر تدریسی: دارای 10 صنف درسی هریک به گنجایش بیش از 50 نفر   و به  مساحت 500  مترمربع؛
  • تعمیر اداری : بخش اداری دارای 15 اطاق که جمعاً  مساحت 450 مترمربع را احتوا مینماید؛
  • تعمیر لیلیه با ظرفیت 170 تن محصل  در سه طبقه ، دارای 43 اطاق  خواب  درمجموع به مساحت 2500 متر مربع؛
  • تعمیر لابراتوار که شامل لابراتوار های الکترونیکس (سه لابراتوار)، کمیونیکیشن (چهار لابراتوار) و IT (سه لابراتوار) میگردد. هریک از لابراتوار ها مجهز با تجهیزات  وسایل لازم و  کمپیوتر (به تعداد بیش از یکصد پایه) با شبکه انترنت وصل است. مساحت احتوا شده توسط لابراتوار ها  (3000) مترمربع؛
  • تالار کنفرانس به ظرفیت 320 نفر با مساحت  (400) مترمربع  و مجهز با سیستم سوند و دارای الحاقیه یی به مساحت (400) متر مربع؛
  • طعام خانه به ظرفیت 150 نفر محصل در یک وقت؛
  • ساحه سبز وسیع به مساحت (6000) مترمربع؛
  • میدان ورزشی  به مساحت 5000 متر مربع؛
  • مسجد شریف  به گنجایش صد نماز گزار در یک وقت؛
  • کتابخانه با داشتن بیش از 6600 جلد کتاب در رشته های مختلف؛
  • انترنت : پوهنځی تکنالوژی معلوماتی و مخابراتی از سیستم انترنت لین‌دار و بدون لاین استفاده مینماید که تمام لابراتوار ها،صنوف درسی، ساحه داخلی پوهنځی و  بخش لیلیه پوهنځی را تحت پوشش قرار میدهد.

تعمیر لابراتوارها

تعمیر تدریسی

تعمیر تالار کنفرانسها

ساحه سبز

ما در پوهنځی تکنالوژی معلوماتی و مخابراتی معتقد هستیم که باید از فضای پوهنځی طوری استفاده صورت گیرد که ممیزات ذیل در آن رعایت گردد:

  • یک نواختی : اطمینان یک نواختی از اجرای تخصیص، بازسازی و نوسازی
  • موثریت : اطمینان از اینکه از امکانات موجود استفاده گردد و پلان های آینده باید بصورت موثر و ممکن طرح ریزی شود.
  • انعطاف پذیری: اطمینان از اینکه ما در طرح استفاده از ساحه پوهنځی به منظور  برآورده شدن نیازمندیهای موجود با انعطاف پذیری برخورد مینماییم ، نیازمندیهای آینده را پیشبینی میکنیم و اطمینان از بهبود توان مندیهای مان را حاصل مینماییم.
  • پایداری : مقوله ی مشهور است که میگویند " پایه دارترین تعمیر، تعمیری را گویند که هرگز ساخته نمی شود." هدف کلی و رهنمودی ما در باب ساختمان و استفاده از فضای پوهنځی این است که زمانی اقدام به اعمار یک تعمیر مینماییم که به آن ضرورت داریم.

 

لابراتوارها، کتابخانه و سایر امکانات موجود

لابراتوارها

 دروس نظری به تنهایی نمیتواند که در درک و فهم موضوع  محصلین را کمک نماید. مگر اینکه دروس نظری را کارهای عملی و تطبیقی یا لابراتواری تکمیل نماید.  بناً، پوهنځی تکنالوژی معلوماتی و مخابراتی  تعمیر جداگانه بنام تعمیر لابراتوار ها  در اختیار دارد که تمام لابراتوار های لازمی و متمم در آن جابجا گردیده است. لابراتوارهای پوهنځی تکنالوژی معلوماتی و مخابراتی بصورت کل به سه دستۀ ذیل تقسیم میگردند:

  • لابراتوار الکترونیکس
  • لابراتوار تیلی کمیونیکیشن
  • لابراتوار ISE

لابراتوار الکترونیک شامل سه لابراتوار فرعی مانند لابراتوار اندازه گیری ، لابراتوار سرکت و لابرتوار انالوگ و دیجیتل میگردد. لابراتوار تیلی کمیونیکیشن نیز شامل لابراتوار های مخابرات؛ سیلولر؛ لابراتوار ستلایت و مایکروویف؛  لابراتوار آنتن؛ و لابراتوار فایبرنوری میگردد.

لابراتوار ISE نیز شامل سه لابرتوار مانند لابراتور پروگرامینگ، نیتورکینگ و لابراتوار سخت افزار میگردد.

هریک از لابراتوار های فوق الذکر با تجهیزات معاصر مجهز بوده که قابلیت تطبیق ده ها تجربه را در هر سمستر دارا میباشد.

کتابخانه

در کتابخانه پوهنځی تکنالوژی معلوماتی و مخابراتی حدود 6600 جلد کتاب در بخش های کمپیوتر و آی-تی، الکترونیک، تیلی کمونیکیشن، ریاضیات، فزیک، لسان انگلیسی، دری، پشتو و سیسکو موجود است. جدول ذیل نشان دهنده تعداد کتب برمبنای بخش مربوطه است. طبق مقرره کتابخانه پوهنځی، کتاب الی 15 یوم جهت مطالعه نزد محصل بوده می تواند.

شماره

نام بخش ها

تعداد کتب

1

کتابهای کمپیوتر (آی-تی)

845

2

کتابهای الکترونیکس

560

3

کتابهای مخابرات

350

4

کتابهای ریاضیات

190

5

کتابهای فزیک

110

6

کتابهای لسان انگلیسی

370

7

کتابهای دری و پشتو

220

8

کتابهای مدیریت

90

9

کتابهای جدید ITU

595

10

کتابهای

645

11

کتابهای آسیا فوندیشن

75

12

کتابهای سیسکو

450

13

کتابهای درسی

2100

 

 

اکادمی سیسکو

پوهنځی تکنالوژی معلوماتی علاوه بر پروگرام تحصیلی موجود، یکی از 8 اکادمی سیسکوی راجستر شده در کشور را در چارچوکات خویش بصورت رسمی دارد. در این اکادمی پروگرام های  CCNA Discovery ، CCNA Exploration  و IT Essential تدریس میگردد که مورد استفادۀ محصلان علاقمند پوهنځی، کارمندان وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی و علاقمندان آزاد مطابق طرز العمل قرار میگیرد. از زمان تأسیس (1383) تا کنون بیش از 700 تن را از صنوف و بخش های مختلف فارغ نموده است.

مرکز آموزشی از راه دور

اخیراً پوهنځی تکنالوژی معلوماتی و مخابراتی مرکز آموزش از راه دور (Distance Learning Center) را نیز ایجاد نمود. این مرکز با سیستم سوند، کمره، مانیتورها و انترنت سریع تجهیز گردیده است. هدف از تأسیس این مرکز استفاده از امکانات آنلاین، وصل شدن پوهنځی با نهاد های تحصیلی ملی و بین المللی ، داشتن لکچر دهنده گان مهمان Guest Lecturer و تدویر کنفرانس های ویدیویی میباشد.

گالری رسانه

روز جهانی آب در پوهنتون کابل طی یک سلسله مراسم بزرگ تجلیل شد. ادامه مطلب در گزارش ویدیویی آماده شده:

در دیدار سفارت چین در کابل از محصلین برتر پوهنتون کابل با اهدای لوح تقدیر و هدایای نقدی تجلیل شد.ادامه مطلب در گزارش ویدیویی آماده شده:

پوهنتون کابل در سال ۱۴۰۲ هـ ش، به ارزش حدود ۹۰ میلیون افغانی ده ها پروژه انکشافی و توسعه را تطبیق نموده است. گزارش ویدیویی:

کار قير ریزی با سرکهای نو در داخل پوهنتون کابل آغاز گردید

کار ساخت پارک محصلین به وسعت 12 جریب زمین در محوطه پوهنتون کابل افتتاح گردید

آلبوم عکس های بهاری محوطه زیبای پوهنتون کابل سال ۱۴۰۲ هـ ش

البوم تصاویر صحن زیبا پوهنتون کابل بعد از باران ملایم و زیبا