آمریت برنامه های ماستری و دکتورا

تحصیلات عالی به ویژه تحصیلات تکمیلی اعم از ماستری و داکتری یک ضرورت مبرم کشور ما محسوب می‌شود . پوهنتون کابل با توجه به همین نیازمندی و موجودیت امکانات دست‌داشته، برای ارتقای ظرفیت استادان و کادرهای علمی ادارات و وزارت‌های افغانستان اقدام به راه‌اندازی برخی برنامه‌ها نمود تا از یک طرف زمینۀ تحصیلات تکمیلی در داخل کشور برای علاقه‌مندان میسرشود و از سوی دیگر راه‌حل مناسب دراز مدت برای استفادۀ زنجیره‌یی از منابع انسانی را در داخل کشور فراهم شود.

به همین ملحوظ در سال ۱۳۸۵ اولین برنامه‌های ماستری با توجه به مزیت نسبی موجود در پوهنځی زبان و ادبیات ایجاد گردید. به تعقیب آن برنامه‌های دیگر ماستری نیز در سطح پوهنتون کابل راه‌اندازی شد که این خود مستلزم یک آمریت به منظور انسجام و هماهنگی، تطبیق قانون، تأمین کیفیت، بررسی و ارزیابی از روند برنامه‌های فوق لیسانس بود که با توجه به این امر مهم؛ آمریت برنامه‌های ماستری و داکتری پوهنتون کابل در سال ۱۳۹۲ رسماً ایجاد گردید و به فعالیت آغاز نمود.

اولین برنامۀ داکتری پوهنتون کابل همچنان در پوهنځی زبان و ادبیات در دیپارتمنت‌های زبان پشتو و دری در سال ۱۳۹۳راه‌اندازی گردید. در حال حاضر، پوهنتون کابل مجری 22 برنامۀ ماستری و دو برنامۀ داکتری است.

به منظور تنظیم بهتر و انسجام در تطبیق معیارهای تعریف شده و تسریع آن و اتخاذ تصامیم درست، علاوه بر آمریت تنظیم برنامه‌های فوق لیسانس و تشکیلات اداری آن، بورد برنامه‌های فوق لیسانس در سطح پوهنتون که متشکل از یک یک عضو از هر برنامۀ ماستری و داکتری است؛ تحت ریاست معاونیت علمی پوهنتون به تدویر جلسات منظم شان می‌پردازند. به همین‌گونه، هر پوهنځی که مجری برنامۀ ماستری یا داکتری است؛ مکلف به تشکیل کمیتۀ برنامه‌های ماستری است و تصامیم مربوط به برنامه‌ها از طریق آن کمیته اتخاذ می‌گردد.

در حال حاضر برنامه‌های ماستری زیر فعال اند:

 

  1. برنامه ماستری انجنیری برق و الکترونیک
  2. برنامه ماستری انرژی‌ قابل تجدید و موثریت انرژی
  3. برنامه ماستری زبان و  ادبیات عربی
  4. برنامه ماستری زبان و ادبیات پشتو
  5. برنامه ماستری زبان و ادبیات دری
  6. برنامه ماستری امور مالی و بانکی
  7. برنامه ماستری اداره و تجارت
  8. برنامه ماستری فزیک هسته‌ای
  9. برنامه ماستری طب کلینکی حیوانی
  10. برنامه ماستری تکنالوژی معلوماتی
  11. برنامه ماستری سیستم‌های معلوماتی
  12. برنامه ماستری هنرهای تجسمی ونمایشی
  13. برنامه ماستری شریعت و قانون
  14. برنامه ماستری تفسیر و حدیث
  15. برنامه ماستری پالیسی و اداره عامه
  16. برنامه ماستری روابط بین الملل
  17. برنامه ماستری علوم حیوانی
  18. برنامه ماستری اگرانومی
  19. برنامه ماستری جندر و مطالعات
  20. برنامه ماستری مدیریت آموزشی
  21. برنامه ماستری ریاضیات
  22. برنامه ماستری جزا و جرم شناسی

 

علاوتاً، دو برنامه دکتورا یکی در زبان و ادبیات پشتو و دیگری در زبان و ادبیات دری تأسیس گردیده و فعال اند.

امید می‌رود در آینده‌های بسیار نزدیک تعداد برنامه‌های ماستری نظر به ضرورت بازارکار  بیشتر می‌گردد. از آنجمله می‌توان برنامه ماستری در کیمیا، برنامه ماستری در ژورنالیزم، برنامه ماستری افغانستان شناسی، برنامه دکتورای زبان و ادبیات عربی، و برنامه دکتورای شرعیات را نام برد.

گالری رسانه

کنفرانس تحت عنوان نزول القرآن که توسط اساتید محترم پوهنځی شرعیات ترتیب شده بود در پوهنتون کابل برگزار گردید. جزئیات بیشتر در گزارش ویدیویی!

چند قطعه عکس های زیبا از پوهنتون کابل در موسم بارانی

روز جهانی آب در پوهنتون کابل طی یک سلسله مراسم بزرگ تجلیل شد. ادامه مطلب در گزارش ویدیویی آماده شده:

در دیدار سفارت چین در کابل از محصلین برتر پوهنتون کابل با اهدای لوح تقدیر و هدایای نقدی تجلیل شد.ادامه مطلب در گزارش ویدیویی آماده شده:

پوهنتون کابل در سال ۱۴۰۲ هـ ش، به ارزش حدود ۹۰ میلیون افغانی ده ها پروژه انکشافی و توسعه را تطبیق نموده است. گزارش ویدیویی:

کار قير ریزی با سرکهای نو در داخل پوهنتون کابل آغاز گردید

کار ساخت پارک محصلین به وسعت 12 جریب زمین در محوطه پوهنتون کابل افتتاح گردید

آلبوم عکس های بهاری محوطه زیبای پوهنتون کابل سال ۱۴۰۲ هـ ش

البوم تصاویر صحن زیبا پوهنتون کابل بعد از باران ملایم و زیبا