سمینار علمی «بند کمال خان و بررسی رشد زراعتی، توسعه اقتصادی و مسایل حقوقی-سیاسی آن» ازسوی رهبری پوهنتون کابل و وزارت تحصیلات عالی تدویر یافت

Anonymous (not verified)
پنجشنبه ۱۳۹۹/۱۲/۲۱ - ۱۰:۳۸
ku

سمینار علمی بند کمال خان و بررسی رشد زراعتی، توسعه اقتصادی و مسایل حقوقی- سیاسی آن به ابتکار رهبری و استادان پوهنتون کابل در حالیکه وزیر تحصیلات عالی، معین امور علمی وزارت و همچنان مسئولان و تعدادی از محصلان پوهنتون های دولتی و خصوصی کشور نیز به صورت حضوری و آنلاین شرکت داشتند در سه بخش سخنرانی‌های علمی، ارایه کنفرانس‌های علمی و تحقیقی مرتبط با موضوع و رونمایی دو کتاب با موضوعات بررسی مسایل آب به روز چهارشنبه مؤرخ ۲۰ حوت سال جاری در تالار جلسات وزارت تحصیلات عالی تدویر یافت.

پوهاند دکتور محمد عثمان بابری رییس پوهنتون کابل طی سخنانی در افتتاح این سمینار آب را یک منبع مهم حیاتی برای بشریت و طبیعت دانسته گفت: مدیریت آب به ویژه تاسیس بند کمال خان بالای اقلیم، اقتصاد، زراعت و زندگی اجتماعی تأثیر مهم و حیاتی دارد.  پوهاند بابری از رییس جمهوری کشور بابت توجهات جدی شان به منابع آبی کشور و هدایات شان مبنی بر انجام تحقیقات علمی در پوهنتون‌ها تشکر نموده نقش پوهنتون‌ها را در انجام تحقیقات علمی مرتبط مهم و پوهنتون کابل را متعهد به انجام تحقیقات بیشتر علمی در این مورد دانست.

دکتور عباس بصیر وزیر تحصیلات عالی با صحبت در این ضمن تشکر از ابتکار پوهنتون کابل بخاطر انجام تحقیقات علمی و برگزاری این سمینار، اظهار امیدواری نمود که همزمان با افتتاح و اهمیت یافتن موضوع بند کمال خان، فرصت تحقیقاتی جهت بررسی میکانیزم مدیریتی و برخوردهای منطقوی و بین‌المللی آن نیز فراهم گردد. دکتور بصیر گفت درحالیکه حدود ۸۰٪ وابستگی اقتصادی کشور به منابع زراعتی و آب است و با این وجود از یک‌سو بر اساس پیشبینی‌ها تا سال ۲۰۲۶ نیاز به آب ۶ برابر می‌شود و از سوی دیگر آب و منابع آبی هرساله کاهش پیدا میکند، مسأله آب یکی از مسایل بحث برانگیز و جدی در سیاست‌گذاری‌های امروزی دانسته شده و نیاز است در این قسمت تحقیقات و مطالعات اساسی صورت گرفته و از سوی رهبری دولت نیز توجهات اساسی و هدفمند بیشتر صورت گیرد. دکتور بصیر علاوه نمود که خوشبختانه وزارت تحصیلات عالی کشور اکنون رویکرد پژوهش محور را روی دست گرفته است که برگزاری این سمینار علمی به ابتکار پوهنتون کابل گام‌های اولیه و نشان دهنده‌ی این موضوع می‌باشد.

پوهنمل عبدالتواب بالاکرزی معین امور علمی وزارت تحصیلات عالی نیز طی سخنانی در این سمینار بحث مدیریت را یکی از مباحث مهم در سطح جهان دانسته گفت: حکومت‌ها به هر میزان که با مسایل و مباحث آب نزدیک و در تعامل باشند به همان میزان آب مدیریت شده و از آن طریق فقر‌ اقتصادی نیز کاهش خواهد یافت. آقای بالاکرزی تحقیقات هدفمند و آگاهی بخش را یکی از نقش‌های اساسی پوهنتون‌‌های کشور دانسته و نقش این نهادها را در آگاهی دهی جهت صرفه جویی و استفاده مفید ارزنده تلقی نمود.

در قسمت دیگر این برنامه چهار سمینار با موضوعات: «بند کمال خان ضرورتی برای اجرایی شدن معاده ۱۳۵۱ راجع به آب هلمند و دومی معاهده آب هلمند از امضاء تا اجرا؛ چالش‌ها و راهکارها» انجام شده ازسوی پوهندوی نجیب آقا فهیم استاد پوهنتون کابل، «ارزیابی منابع آبی حوزه هلمند و نقش بند کمال خان» تحقیق پوهاند محمد نعیم اقرار و همچنان «د افغانستان په اوبو د اقلیمی بدلونه اغیزی» تحقیق انجام یافته از سوی پوهاند عبدالغیاث صافی رییس پوهنحی زمین‌شناسی پوهنتون کابل برای شرکت کنندگان ارایه گردیده و پس از آن دو کتاب با عناوین «پلانگذاری و دیزاین بندها» و «منابع، سیاست و ساختار نهادهای آبی افغانستان» اثرهای هریک پوهنوال دکتور عبدالقیوم کریم و پوهاند محمد نعیم اقرار نیز رونمایی گردید.

قرار است کنفرانس‌های دیگری نیز همزمان با افتتاح بند کمال خان در رابطه با منابع آبی و اهمیت تأسیس بند کمال خان از سوی پوهنتون کابل در جریان روزهای آینده برگزار گردد.

 

تازه ترین اخبار

دوشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۲۱ - ۱۳:۳۶
Background image

کمپاین نهال شانی در پوهنتون کابل آغاز گردید

کمپاین نهال شانی در پوهنتون کابل بتاریخ 20 حوت با غرس بیش از ۲۰۰ اصله نهال زینتی در محوطه این نهاد علمی آغاز گردید.

روند نهال شانی در پوهنتون تازه آغاز گردیده و قرار است در روزهای. . .

دوشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۴ - ۱۵:۳۶
Background image

ورکشاپ آموزش مبتنی برنتیجه در پوهنتون کابل آغاز گردید

ورکشاپ ۶ روزه آموزش مبتنی برنتیجه OBE) ) برای ۲۲ تن از استادان جوان و تازه التقرر پوهنتون کابل ازسوی آمریت انکشاف مسلکی پوهنتون دایر گردید. اصول تدریس، کنترول صنف و اصول ارزیابی محصلین. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۱۲/۸ - ۱۲:۵۸
Background image

دفتر دوکتوران بدون سرحد(MSF) به تعداد 1000 ثوب چپن سفید را به پوهنځی فارمسی اهدا نمود

دفتر دوکتوران بدون سرحد(MSF) به تعداد 1000 ثوبص چپن سفید یک بار مصرف را به ارزش (یک هزار) یورو،  روز دوشنبه مورخ 7 حوت سال 1402 به پوهنځی فارمسی پوهنتون کابل اهدا نمود. محترم پوهنوال. . .

برگشت به اخبار

گالری رسانه

کنفرانس تحت عنوان نزول القرآن که توسط اساتید محترم پوهنځی شرعیات ترتیب شده بود در پوهنتون کابل برگزار گردید. جزئیات بیشتر در گزارش ویدیویی!

چند قطعه عکس های زیبا از پوهنتون کابل در موسم بارانی

روز جهانی آب در پوهنتون کابل طی یک سلسله مراسم بزرگ تجلیل شد. ادامه مطلب در گزارش ویدیویی آماده شده:

در دیدار سفارت چین در کابل از محصلین برتر پوهنتون کابل با اهدای لوح تقدیر و هدایای نقدی تجلیل شد.ادامه مطلب در گزارش ویدیویی آماده شده:

پوهنتون کابل در سال ۱۴۰۲ هـ ش، به ارزش حدود ۹۰ میلیون افغانی ده ها پروژه انکشافی و توسعه را تطبیق نموده است. گزارش ویدیویی:

کار قير ریزی با سرکهای نو در داخل پوهنتون کابل آغاز گردید

کار ساخت پارک محصلین به وسعت 12 جریب زمین در محوطه پوهنتون کابل افتتاح گردید

آلبوم عکس های بهاری محوطه زیبای پوهنتون کابل سال ۱۴۰۲ هـ ش

البوم تصاویر صحن زیبا پوهنتون کابل بعد از باران ملایم و زیبا