دیدګاه، مأموریت و اهداف

 دیدګاه:

تحقیق در رابطه به زبان و زبان‌شناسی، همچنان تحقیق و تخلیق مسلکی در رابطه به ادبیات زبان پشتو که در کل با معرفی این زبان ملی و رسمی کشور به عنوان هویت ملی کمک می‌‌کند و نیز تلاش برای هم‌ردیف ساختن آن با زبان‌های دیګر. زبان پشتو به عنوان زبان رسمی و ملی در افغانستان تنها زبان یک قوم نیست، بلکه اقوام دیګر نیز می‌‌خواهند این زبان را بیاموزند.

از سوی دیګر برای این که زبان پشتو در قطار زبان‌های هندو اروپایی با زبان‌های دیګر رقابت بتواند نیاز است که در این بخش کارهای علمی بیشتری صورت ګیرد. تأسیس ماستری باعث زمینه‌سازی برای پرورش محققان و فرهنګیان می‌شود‌، بر این اساس محققان و فرهنګیان توانایی تحقیق بهتر را دریافت می‌‌کنند و در پیشرفت و تقویت این زبان ګام‌های بهتر خواهد برداشتند.

مأموریت:

بلند بردن سطح ظرفیت‌های علمی و مسلکی برای پرورش کادرهای مسلکی زبان و ادبیات پشتو، مساعد ساختن فضای آموزشی سالم برای استادان و محصلان، عیار ساختن وسایل تدریس با وسایل تدریسی معیاری و امروزی، برابر ساختن نصاب جامع درسی و تطبیق آن، آشنایی محصلان با ستندردهای بین‌المللی و فرهنګی سالم برای پیشرفت کمی و کیفی، بلند بردن سطح محصلان تا سویۀ ماستری و در کل با در نظرداشت اصول وزارت تحصیلات عالی، تلاش برای تبدیل کردن دیپارتمنت پشتو بر یک مرکز معتبر در بخش زبان‌شناسی و ادبیات.

اهداف:

اهداف ایجاد برنامۀ ماستری زبان و ادبیات پشتو در شرایط فعلی افغانستان، تربیۀ و آموزش كادرهای مسلكی و متخصصان زبان و ادبیات پشتو، همچنان مساعد ساختن فضای آموزشی سالم برای استادان و محصلان به سطح فوق لیسانس به منظور بهبود وضعیت زبان و ادبیات پشتو در بخش‌های تحصیلات عالی و معارف كشور می‌باشد. این برنامه به صورت كلی به خاطر رشد و انكشاف مهارت‌های تخصصی، مسلکی و حرفوی دست اندركاران حوزۀ تحقیق در رابطه به زبان و زبان‌شناسی، همچنان تحقیق و تخلیق در رابطه به ادبیات زبان پشتو می‌باشد.

اهداف اساسی:

  • پرورش علمی و مسلکی کادرهای زبان و ادبیات پشتو.
  • پوره کردن نیاز متخصصان زبان و ادبیات پشتو.
  • بلند بردن سویۀ علمی کادرهای زبان پشتو در مراکز آموزشی، علمی و تحقیقی.
  • زمینه‌سازی برای علاقمندان‌مندان یادګیری مسلکی زبان پشتو در سطح فوق لیسانس‌‌.
  • غنی ساختن علمی و مسلکی زبان پشتو به عنوان زبان ملی و رسمی کشور.

گالری رسانه

گزارش مختصری از فعالیت های انجام شده پوهنتون کابل در ماه اسد.

گفتگوی ویژه با رئیس پوهنځی فارمسی جناب محترم دکتور آقا محمد ژکفر در خصوص دستاوردها و وضعیت عمومی پوهنځی مذکور:

در پوهنتون کابل، امتحانات نهایی محصلین پوهنځی های مختلف سمستر بهاری با شفافیت کامل و در فضایی مناسب ادامه دارد.

مصاحبه ویژه با پوهنمل صفی الله جوهر رئیس پوهنځی زراعت پوهنتون کابل

ورکشاپ سه روزه برای محصلین دیپارتمنت تیاتر پوهنځی هنرهای زیبا توسط استاد (Dr. Edmund Chow) ایدمند چاو مهمان کشور سنگاپور پایان یافت.

سیستم تصفیه آب بعد از ۳۰ سال وقفه دوباره برای آبیاری فضای سبز محیط پوهنتون کابل فعال و مورد استفاده قرار گرفت. گزارش کامل در راپور ویدیویی تهیه شده توسط آمریت نشرات پوهنتون کابل.

یک لابراتوار کامپیوتری مجهز برای دیپارتمنت انگلیسی پوهنځی زبان ها و ادبیات خارجی پوهنتون کابل ساخته شده است که استادان تحقیقات علمی خود را در آن انجام می دهند و دانشجویان نیز در بخش های مختلف از آن استفاده می کنند.

چه باید کرد؟ تحت عنوان (چه باید کرد؟) تمثیل هنری در رابطه با حفاظت از محیط زیست ارائه شد. از سوی محصلین دیپارتمنت تیاتر پوهنځی هنرهای زیبای پوهنتون کابل به راهنمایی استادان تحت عنوان، چه باید کرد؟ تمثیل هنری از آگاهی عمومی در رابطه با حفاظت از محیط زیست

پوهنځی تکنالوژی معلوماتی و مخابراتی پوهنتون کابل که در ساحه مکرویان_یکه توت قرار دارد، شما می‌تواند از فعالیت‌های علمی، اداری و تدریسی شان در این گذارش ويديويی معلومات حاصل نمایید!

کنفرانس تحت عنوان نزول القرآن که توسط اساتید محترم پوهنځی شرعیات ترتیب شده بود در پوهنتون کابل برگزار گردید. جزئیات بیشتر در گزارش ویدیویی!

چند قطعه عکس های زیبا از پوهنتون کابل در موسم بارانی

روز جهانی آب در پوهنتون کابل طی یک سلسله مراسم بزرگ تجلیل شد. ادامه مطلب در گزارش ویدیویی آماده شده: