برنامه ماستری هنرهای تجسمی نمایشی

پوهنحًی هنرهای زیبا چهار دهه در چوکات پوهنتون کابل فعالیت نموده و در طی چهل دور فراغت اش تعداد زیادی از جوانان را به سویۀ لیسانس به جامعه تقدیم نموده‌است. این پوهنحی با توجه به نیازمندی‌‎های نهادهای هنری و فرهنگی به کادر تحصیل‌کرده به سطح ماستر، همچنان علاقه‌مندی تعداد زیادی از فارغ التحصیلان رشته‌های هنر، ایجاد برنامه ماستری در این پوهنحی، بنابر حکم شماره (6447) مورخ (10/11/1391 ه.ش) مقام محترم وزارت تحصیلات عالی منظور گرید. برنامه ماستری هنرهای تجسمی، طی چهار دوره به تعداد  70تن از جوانان را به سویه ماستر به جامعه علمی تقدیم نموده ‌است که هر کدام در ارگان‌های مختلف مصدر خدمت قرارگرفته‌اند.

برنامه ماستری هنرهای تجسمی و نمایشی بعد از چــهار دور فراغت به علت نا معـلومی به اســاس مکتوب شماره (279) مورخ 31/ 4 /1396 ریاست انکشاف برنامه‌های علمی وزارت تحصیلات عالی به تعلیق درآمد وپس از یک مدت کوتاه دوباره به اساس حکم(2675) مورخ (24/4/1397ه.ش) مقام وزارت محترم تحصیلات عالی رفع تعلیق گردید.

 این برنامه در حالی به فعالیت خویش ادامه می‌دهد که شش نفر کدر علمی معیاری در آن عضو بوده و دارای کارمند اداری ـ خدماتی، تجهیزات لازم و (61) نفر محصل می‌باشد. قابل ذکراست که اکثری از محصلان این برنامه را اساتید پوهنتون‌های مرکز و ولایت تشکیل می‌دهد.

برنامه ماستری هنرهای تجمسی به تاریخ 13/6/. 1399 طی مکتوب 65/98 ریاست برنامه های انکشاف علمی وزارت تحصیلات عالی بنام (برنامۀ ماستری هنرهای تجسمی و نمایشی) تغییر نام یافته و اکنون تحت این نام فعالیت دارد.

اهداف :

تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جهت فعالیت در مراکز آموزشی هنر، رسانه ها و تولید هنر با پشتوانه فکری و فرهنگی یکی از اهدف مهم و اساسی برنامه هنرهای تجسمی ونمایشی است، با تربیت متخصصین این رشته نیروهای با دانش و فعال هنری آماده میگردند، تا نه تنها در فعالیت های آموزشی مشارکت فعال داشته باشند، بلکه در فعالیت های هنری شخصی در سطح بلند اجتماعی خدماتی را انجام دهند.

      هنرهای تجسمی طیفی وسیعی از هنرها را شامل می شود و با امکانات وسیع خود در زمینه های آموزشی، علمی، فرهنگی و رسانه یی فعالیت می نماید و به واسطه نقاشی، ارتباطات تصویر(گرافیک)، عکاسی، فیلم، تجسم سازی و طراحی ها، بصورت وسیله ارتباطی مهم نقش اساسی خود را ایفا می نماید و علاوه بر نقش کار بردی آن موجب بالابردن سطح دانش  وهنر جامعه میگردد و برای خود کفایی فرهنگی موثر واقع می‌گردد.

دیدگاه:

از آنجا که جامعه افغانستان به منظور تهیه و پخش برنامه های هنری وفرهنگی خود نیازمندی نیروی انسانی متبحر و کارآمد است، ضرورت آموزش این نیروها در چارچوب نیازهای هنرهای تجسمی و نمایشی احساس می شود. با توجه به نیاز اختصاصی در بعضی برنامه ها و نبود رشته های تحصیلی تامین کننده این نیاز ها در نظام تحصیلات  عالی کشور، بدیهی است که موجودیت برنامه ماستری در هنرهای زیبا امر لازم  و ضروری پنداشته می شود. برنامه ماستری زمینه ساز پرورش نیروی انسانی می شود که  با تعهد به جامعه انسانی و اسلامی، زمینه های تازه یی در ارتقای کیفیت برنامه های تولیدی از طریق خلاقیت های مورد نیاز، تخصص های مرتبط با فعالیت های فرهنگی و هنری را  فراهم آورند.

مأموریت:

گستردگی و ژرفای فرهنگ و تاریخ افغانستان می‌طلبد که این نهاد با تلاش خستگی ناپذیر زمینه‌های آموزش هنر را فراهم ساخته و از این طریق  تعدادی کثیری از رهروان و علاقه‌مندان هنر را به عنوان متخصص به جامعه تقدیم نماید. همچنان، ضمن صیانت از داشته‌های تاریخی خویش، سعی می‌کند که آثار جدید هنری را نیز خلق نموده و آن را در خدمت مردم خویش قرار دهد.

رسالت، امکانات و تداوم

رسالت برنامه ماستری در هنرهای تجسمی پوهنحی هنرهای زیبا ارتقای سطح تحصیلی و ارتقای ظرفیت محصلان این برنامه و در مجموع هنرمندان کشور می‌باشد، تا بدین وسیله کادرهای متخصصی را از رشته هنرهای تجسمی به جامعه تقدیم نموده و در ضمن، زمینۀ تحقیقات بیشتر در رابطه به هنر و فرهنگ را فراهم سازد، که متاسفانه عدم موجودیت چنین کادرهایی، موجب شده است که استوانه‌های هنر و فرهنگ در کشور ضعیف و ناکار باقی ماند.

برنامۀ ماستری هنرهای تجسمی یک نظام تحصیلی چند بعدی است و به گونه‌ای طرح گردیده که علی‌رغم فراهم سازی فرصت تحصیلات تکمیلی در مقطع متذکره، و همچنان قرار گرفتن حلقۀ وصل میان لیسانس و دکترا برای آنعده تحصیلکردگانی که در این خصوص آموزش دیده اند، جهت فراهم نمودن بستر کاری نیز تسهیلاتی را به وجود می‌آورد، چون این برنامه به خاطر کارایی و کیفیت آن با نهادهای ذیربط داخلی و خارجی اعم از بریتش کنسل، گویته انستیتوت، فیروزکوه و غیره تفاهم نامه‌های را در  زمینه همکاری امضا کرد است.

نصاب درسی این برنامه در دوبخش ( عملی و نظری) تهیه و تنظیم شده است. لذا این امر موجب شده است که فارغالتحصیلان این برنامه، در هر دو بخش تسلط و تبحر پیدا کنند. نه تنها در این حوزه، منتقد و تحلیل‌گر خوبی شوند؛ بلکه خود نیز منحیث هنرمند مبتکر و خلاق تبدیل گردند و از این رهگذر بتوانند به انبوه آثار هنری و تاریخی کشور بیفزایند.

موضوعات درسی این برنامه عمدتاً، بالای حل مسائل تحلیلی و تحقیقاتی تمرکز نموده و زیربنای استواری را برای دوره‌های بالاتر، پایه‌گذاری خواهد نمود. از همه مهم‌تر اینکه تفکر انتقادی در فعالیت‌های انفرادی پیرامون موضوعات درسی به‌طور جدی تشویق می‌شود. محصلانی که در این پروگرام اشتراک می‌نمایند مکلف به پرداخت فیس طبق مقرره  تحصیلات دوره فوق لسـانس می‌باشند.  

از آنجایی‌که هنرهای زیبا چهل دوره فارغ التحصیلان به جامعه تقدیم نموده و تعدادی زیادی از این فارغان خواهان شمولیت شان در برنامه ماستری هنرهای تجسمی می‌باشد و رهبری پوهنحی هنرهای زیبا مصمم به ادامه برنامه ماستری از هر طریق ممکن و با استفاده از کمترین امکانات و رسیدن به بهترین و بالاترین اهداف بوده و بر تداوم آن تاکید می‌نماید. قابل ذکراست که پوهنحی هنرهای زیبا یگانه پوهنحی در سطح پوهنتون کابل است که از لحاظ تجهیزات و زیرساخت ها در حد بالای قرار دارد که نه تنها در این عرصه خود کفا می‌باشد؛ بلکه با سایر پوهنحی‌های پوهنتون کابل نیز همکاری دارد.

گالری رسانه

کنفرانس تحت عنوان نزول القرآن که توسط اساتید محترم پوهنځی شرعیات ترتیب شده بود در پوهنتون کابل برگزار گردید. جزئیات بیشتر در گزارش ویدیویی!

چند قطعه عکس های زیبا از پوهنتون کابل در موسم بارانی

روز جهانی آب در پوهنتون کابل طی یک سلسله مراسم بزرگ تجلیل شد. ادامه مطلب در گزارش ویدیویی آماده شده:

در دیدار سفارت چین در کابل از محصلین برتر پوهنتون کابل با اهدای لوح تقدیر و هدایای نقدی تجلیل شد.ادامه مطلب در گزارش ویدیویی آماده شده:

پوهنتون کابل در سال ۱۴۰۲ هـ ش، به ارزش حدود ۹۰ میلیون افغانی ده ها پروژه انکشافی و توسعه را تطبیق نموده است. گزارش ویدیویی:

کار قير ریزی با سرکهای نو در داخل پوهنتون کابل آغاز گردید

کار ساخت پارک محصلین به وسعت 12 جریب زمین در محوطه پوهنتون کابل افتتاح گردید

آلبوم عکس های بهاری محوطه زیبای پوهنتون کابل سال ۱۴۰۲ هـ ش

البوم تصاویر صحن زیبا پوهنتون کابل بعد از باران ملایم و زیبا