زندگی نامه پوهاند دکتور محمد عثمان بابری رییس پوهنتون کابل

 

KC

پوهاند دکتور محمد عثمان بابری فرزند مرحوم الحاج محمد صدیق بابری استاد فارمکوگنوزی و فایتوتراپی در پوهنخی فارمسی پوهنتون کابل می‌باشد. وی در سوم جوزای سال ۱۳۹۹ به حیث رییس پوهنتون کابل منصوب گردید. دکتور بابری در سال ۱۳۴۱ دریک خانواده‌ی روشنفکر در ولایت هرات متولد گردیده و پس از اتمام دوره مکتب، تحصیلات عالی دوره لیسانس و ماستری خود را در رشتۀ فارمسی از انستیتوت دولتی فارمسی پیتی‌گورسک کشور روسیه در سال ۱۳۶۴ با درجه عالی (با افتخار) تکمیل نموده است. همچنان وی تحصیلات دوره‌ی دکتورا (PhD) خود را در رشته‌ی فارمکوگنوزی دانشگاه فیلیپس- ماربورگ کشور آلمان در سال  ۱۳۹۸ به اتمام رسانید.

بابری پس از بازگشت به افغانستان در سال ۱۳۶۴، فعالیت اکادمیک و تدریسی خویش را در پوهنتون کابل آغاز نمود و تا کنون در دیپارتمنت فارمکوگنوزی پوهنځی فارمسی فعالیت می‌نماید.

پوهاند بابری به مدت پنج سال، تا سال ۱۳۷۶ به عنوان معاون پوهنځی فارمسی و پس از آن در سال ۱۳۸۱ به عنوان رییس پوهنځی فارمسی در پوهنتون کابل انتخاب گردید، جایی‌که طی بیش از پنج‌سال به اصلاحات اساسی و بازسازی در ساحات اکادمیک، اداری  و زیربنایی پرداخت.

دکتور بابری در سال ۱۳۸۶ مدت کوتاهی را به عنوان رییس عمومی فارمسی در وزارت صحت‌عامه منصوب شد، و با استعفا از این سمت، به حیث معاون امور علمی در پوهنتون کابل گماشته شد.

پوهاند دکتور بابری طی سالهای ۱۳۸۶- ۱۳۹۷ به حیث معین تدریسی و سپس معین علمی وزارت تحصیلات عالی ایفای وظیفه نموده و طی یک دهه در وزارت تحصیلات عالی با کمک همکاران متعهد خویش، دیدگاه استراتیژیک جدیدی را در این وزارت با تدوین پلان‌های ملی استراتیژیک اول و دوم، پالیسی های جدید در عرصه‌های مختلف تحصیلات عالی، چارچوب قانونی جدید برای تحصیلات عالی و... پرداخته و اقدامات‌عملی لازم را در بخش‌های مختلف به راه انداخت. نظام جدید کانکور، سیستم تضمین کیفیت و اعتباردهی در تحصیلات عالی کشور، آغاز تجدید کریکولم‌های درسی در سطح ملی، ارتقای ظرفیت اعضای کادر علمی، تفویض استقلالیت به پوهنتون‌ها، تغییر در اهداف تکنالوژی‌معلوماتی در تحصیلات عالی از جملۀ فعالیت‌های مهم تحصیلات عالی کشور در این دوره تلقی می‌گردند. قابل یادآوری می‌باشد که دکتور بابری در دو دوره به عنوان سرپرست وزارت تحصیلات عالی نیز ایفای وظیفه نموده است.

پوهاند دکتور بابری به حیث اولین رئیس هیئت مدیره پوهنتون آسیای جنوبی (SAARC) در کشور هند طی سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ ایفای وظیفه نمود. به همین سان، وی عضو شورای‌ عالی اداره ملی استندرد (ANSA) از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷،  عضو کمیسیون عالی منع ‌خشونت‌ علیه‌ زنان (۱۳۸۸ تا ۱۳۹۷) و معاون گروپ تحقیقات در تحصیلات عالی "یک کمربند و یک جاده" در چین از سال ۲۰۱۶ تا کنون می‌باشد.

وی با شرکت در کنفرانس‌ها و سمینارهای متعدد ملی و بین‌المللیSAARC ، UNESCO، OIC و ‌British Council ، کنگره بین‌المللی گیاه شناسی و غیره، در مورد گیاهان طبی کشور و تحصیلات عالی افغانستان مقالات را ارائه داشته است.

پوهاند دکتور بابری تا کنون در حدود سی مقالۀ علمی در بخش فارمسی و تحصیلات عالی، در افغانستان، روسیه و فرانسه به نشر رسانیده است و به همین سان مؤلف سه کتاب نیز می‌باشد.

 

گالری رسانه

روز جهانی آب در پوهنتون کابل طی یک سلسله مراسم بزرگ تجلیل شد. ادامه مطلب در گزارش ویدیویی آماده شده:

در دیدار سفارت چین در کابل از محصلین برتر پوهنتون کابل با اهدای لوح تقدیر و هدایای نقدی تجلیل شد.ادامه مطلب در گزارش ویدیویی آماده شده:

پوهنتون کابل در سال ۱۴۰۲ هـ ش، به ارزش حدود ۹۰ میلیون افغانی ده ها پروژه انکشافی و توسعه را تطبیق نموده است. گزارش ویدیویی:

کار قير ریزی با سرکهای نو در داخل پوهنتون کابل آغاز گردید

کار ساخت پارک محصلین به وسعت 12 جریب زمین در محوطه پوهنتون کابل افتتاح گردید

آلبوم عکس های بهاری محوطه زیبای پوهنتون کابل سال ۱۴۰۲ هـ ش

البوم تصاویر صحن زیبا پوهنتون کابل بعد از باران ملایم و زیبا